Wstępniak

Szanowni Państwo

Kim jesteśmy dzisiaj po prawie dwóch latach zmagań z wirusem, a przede wszystkim dwóch latach starań o jak najlepszą edukację w obecnych warunkach? Czego nauczyliśmy się o swoich umiejętnościach, odporności, osobistym wpływie na kształtowanie postaw i zachowań naszych uczniów?

Pytania te niech będą początkiem refleksji nad własnym potencjałem. Pokażmy sobie i innym swoje zasoby – atuty, zaangażowanie, umiejętności. Tak wiele się mówi o kształceniu odporności na stres, wyciszaniu trudnych emocji, budowaniu więzi. Niech pozytywny stosunek do samego siebie i dobre relacje z uczniami pomogą w stworzeniu optymalnych warunków pracy w trudnym czasie – kolejnych fal epidemii, destabilizujących życie społeczne i naruszających poczucie bezpieczeństwa.

Mam nadzieję, że treści bieżącego numeru okażą się użyteczne. Polecam uwadze prezentację innowacyjnego projektu Wszystko będzie dobrze, który zdobył uznanie na Ogólnopolskim Festiwalu Nauk Przyrodniczych. Nauczycielki fizyki i wychowania przedszkolnego przygotowały i przeprowadziły z dziećmi cykl eksperymentów, pozwalających zrozumieć konieczność ograniczeń pandemicznych oraz oswoić lęk związany z izolacją.

Pokazujemy też wagę narastającego problemu zdrowia psychicznego wśród nastolatków. Depresja: rozpoznać, zrozumieć, pomóc to triada niezbędnych umiejętności każdego pedagoga i psychologa szkolnego. Jak trudno diagnozować i mądrze wspierać ucznia pisze na podstawie własnych doświadczeń zawodowych Marta Wlazełko. Pierwszą pomocą może być literatura. W powodzi licznych publikacji cenne perełki odławia dla Państwa dr Patrycja Wesołowska, tym razem wskazując książkę J. Shannon Co robić , gdy brakuje ci odwagi. Kultowy poradnik dla nastolatków.

Drugim istotnym wątkiem numeru jest edukacja medialna. Z jednej strony warto wskazywać uczniom internetowe źródła informacji, edukacji i rozrywki (dr Anna Machunik; Grzegorz Kozłowski), z drugiej zaś dostarczać narzędzi do krytycznego odbioru komunikatów tekstowych i wizualnych (Jakub Matla).

Życzymy owocnej lektury!