Wstępniak

Szanowni Państwo

Dwa lata minęły od pojawienia się wirusa, który zdezorganizował, a może zreorganizował nasze życie, także w wymiarze zawodowym. Wydawałoby się, że zmierzamy powoli do czegoś, co nazwalibyśmy  „normalnością”. Jednak nie jest to nam dane. Zawierucha wojenna dotknęła naszych sąsiadów i zmienia także naszą codzienność. Tym razem niepokój i troska dotyczą rodzin uchodźców, uciekających przed działaniami wojennymi, w poszukiwaniu bezpiecznego miejsca.

Dla nas, nauczycieli, pojawiły się nowe wyzwania. Pierwsze to przyjęcie dzieci obcojęzycznych z doświadczeniem wojny i ucieczki z własnego domu, miasta i kraju. Drugie to pomoc także językowa w nawiązaniu kontaktów umożliwiających włączenie się w nurt nauki szkolnej i rozwój kontaktów koleżeńskich. Trzecie zadanie dotyczy bezpośrednio samych nauczycieli – zadbanie o siebie, aby wystarczyło nam sił w realizowaniu tych wszystkich pilnych powinności.

Mam nadzieję, że zamieszczone w bieżącym numerze publikacje okażą się pomocne w edukacji, kształtowaniu postaw i pomocy pedagogiczno-psychologicznej. Jak zawsze znajdą tu Państwo pomysły na aktywizujące zajęcia, ale tym razem też refleksje i wskazówki ekspertki od terapii traumy, Sabiny Sadeckiej, która pokazuje, jak uzyskać względną równowagę w sytuacji, która wytrąciła nas wszystkich z poczucia bezpieczeństwa i stabilności i zatarła ślad utartych szlaków.

Także wywiad z prof. dr hab. Danutą Kołożyn Krajewską o programie ograniczania marnotrawienia żywności – przygotowany w czas pokoju i dobrobytu – nieoczekiwanie wpisał się w tę trudną sytuację społeczno-polityczną, wręcz jako apel o odpowiedzialność.

Przed nami trudny czas, wymagający wytrwałości, siły wewnętrznej i ludzkiej solidarności, czego wszystkim nam życzę.