Trenuj się

W ciągu roku szkolnego niejednokrotnie stawiamy sobie oraz naszym wychowankom i podopiecznym nowe cele i wyzwania. Dlatego warto zwrócić uwagę na cykl książek do treningu wybranych kompetencji.

Trening super koncentracji dla dzieci (Paulina Mechło i Magdalena Karpińska), Trening super kreatywności dla dzieci (Paulina Mechło i Olga Geppert) oraz Trening ciszy dla dzieci (Paulina Mechło i Magdalena Karpińska) – są to pozycje, które niewątpliwie mogą zainspirować nas do pracy, a dzieciom przynieść oprócz rozwoju - sporo dobrej zabawy.

Potrzeba antidotum

Współczesny świat obfituje w wielość i różnorodność bodźców docierających do nas niemal w każdej minucie naszej codzienności. Widzimy i słyszymy reklamy w radiu, telewizji czy Internecie, dobiegają do nas odgłosy remontu lub budowy zza okna, na ulicach miast mienią się billboardy, a w sklepach przykuwają uwagę kolorowe opakowania produktów. To tylko niewielki odsetek tego wszystkiego, z czym spotykamy się w pędzie naszego funkcjonowania. Każdy z nas odbiera świat i przeżywa go z nieco inną wrażliwością – bardziej lub mniej intensywnie. Przetwarzanie bodźców stanowi szczególne wyzwanie dla dzieci, których układy nerwowe są w trakcie rozwoju i tym samym dopiero adaptują się do konstruktywnego doświadczania rzeczywistości. Dlatego też – obok eliminacji nadmiaru bodźców z otoczenia dzieci – warto zastanowić się nad treningiem umiejętnego radzenia sobie z nimi. Tutaj z pomocą mogą przyjść takie kompetencje jak: zdolność koncentracji uwagi, umiejętność wyciszania się oraz kreatywność.

 

Co warto trenować?

Pierwszą propozycją jest ćwiczenie zdolności koncentracji. Jest to umiejętność, dzięki której wyłaniamy z otoczenia rzeczy ważne i kierujemy na nie nasze myślenie i działanie. W książce Trening koncentracji dzieci znajdą zadania polegające m.in.: na spostrzeganiu brakujących elementów, poszukiwaniu wybranych kształtów, graficznym pokonywaniu labiryntów, rysowaniu lustrzanych odbić wzoru, zapamiętywaniu ciągów przedmiotów, zabawach słownych. Wszystko to w przyjaznej i dostępnej formie oraz estetyce.

Kolejną kompetencją jest kreatywność, czyli zdolność do tworzenia nowych wytworów, oryginalnych rozwiązań różnych sytuacji dnia codziennego. Dzieci zainteresowane tą kwestią powinny sięgnąć po Trening superkreatywności. W tej książce młody czytelnik prowadzony jest przez Móżdżka, Móżdzynkę oraz ptaka Kiki przez meandry pracy naszych umysłów i tym samym zachęcany do wykonywania różnych ćwiczeń i zadań. Bohaterowie książki proponują, aby wymyślać niecodzienne sposoby na używanie codziennych przedmiotów, tworzyć nowe słowa, projektować innowacyjne urządzenia czy programy. Co ciekawe, oferują też dzieciom quiz, którego rozwiązanie wykaże jakiego rodzaju typem innowatora jest dziecko. Wszystko to w atmosferze rozbudzania ciekawości oraz motywacji do korzystania z własnych talentów. 

Ostatnim celem, jaki dzieci mogą sobie postawić, jest umiejętność wyciszania się. Jak piszą autorki „umiejętność odprężania, skupiania i obecności są niezwykle ważne dla własnego zdrowia psychicznego i fizycznego”. Dlatego też zapraszają dzieci do krainy spokoju i ciszy, w której proponują takie aktywności, jak: wynajdywanie różnych elementów i ich zliczanie, spoglądanie na różne przedmioty z innych niż zazwyczaj perspektyw, naśladowanie określonych dźwięków i wsłuchiwanie się w nie, dotykanie dłońmi, stopami wybranych przedmiotów i ich odczuwanie.

 


„Korzystanie z proponowanego cyklu książek umożliwia rozwój kompetencji, które zdają się odpowiadać wyzwaniom współczesności”.

Rozwój w przystępnym wydaniu

Korzystanie z proponowanego cyklu książek umożliwia rozwój kompetencji, które zdają się odpowiadać wyzwaniom współczesności. Autorki, w przyjaznej formie i estetyce, proponują dzieciom zabawy i ćwiczenia, które dostarczają przyjemności, a jednocześnie usprawniają ich zdolności. Proponowane aktywności z pewnością spodobają się dzieciom w wieku 7-9 lat, choć niektóre zabawy mogą stanowić wyzwanie nawet dla osób starszych – w tym dorosłych! A jak wiemy, trenować swój mózg powinien każdy z nas. 

 

dr Patrycja Wesołowska
starszy wykładowca w Zakładzie Podstaw Wychowania i Opieki, Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu; pedagog w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 1 w Poznaniu