Baamboozle – rozbij bank dydaktycznych gier!

W zasobach Internetu można wyszukać wiele przydatnych aplikacji, które sprawią, że lekcje będą interesujące i zaangażują każdego ucznia do aktywnego w niej udziału. Jedną z ciekawszych propozycji jest Baamboozle.

Po co Baamboozle?

Szkoła XXI wieku powinna być atrakcyjna dla ucznia, ma uczyć i jednocześnie bawić. Pomoże nam w tym aplikacja Baamboozle, w której znajdziemy wiele ciekawych gier do wykorzystania na lekcji – na każdym przedmiocie, na każdym etapie edukacyjnym, gdyż aplikacja umożliwia darmowy dostęp do wielu gier edukacyjnych przygotowanych przez nauczycieli różnych przedmiotów. Co ważne, nie trzeba się logować, aby skorzystać z zasobów udostępnionych publicznie. Na stronie Baamboozle znajduje się wyszukiwarka, która pozwala wybrać interesującą nas grę (według jej popularności, terminu dodania, języka – w tym również języka polskiego).

 

Zasady gry

Po wybraniu gry nauczyciel dzieli zespół klasowy minimum na dwie grupy (maksymalnie na cztery), które będą ze sobą rywalizowały. Aby przystąpić do zabawy, w sali lekcyjnej niezbędny będzie komputer, rzutnik/ tablica interaktywna/ekran. Na tablicy pokażą się kafle z pytaniami (od 8 do 24 – w zależności od liczby pytań w grze). Ponieważ Baamboozle nie podaje uczniom wariantów odpowiedzi, uczeń sam musi odpowiedzieć pełnym zdaniem na postawione pytanie, określić, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe i w razie pojawienia się na tablicy zdania nieprawdziwego, skorygować je.

Na języku polskim aplikacja pomaga przyswajać poprzez zabawę zarówno treści literackie, jak i zagadnienia gramatyczne.

Aby sprawdzić poprawność odpowiedzi, należy kliknąć w lupkę: sprawdzić. Po jej naciśnięciu pojawi okienko z komunikatem „Okay!” lub „Oops!” Za każdą prawidłową odpowiedź zespół otrzyma punkty. Za nieprawidłową nie zdobywa się punktów, ale i nie otrzymuje się ujemnych.

Istnieje możliwość wyboru gry w opcji: quiz lub classic. Gdy zostanie wybrana opcja quiz, uczniowie zmierzą się tylko z zadaniami/pytaniami przygotowanymi przez nauczyciela, natomiast opcja classic sprawi, że pod kaflami będą dostępne bonusy w postaci dodatkowych punktów. Jeśli jednak zespół udzieli niepoprawnej odpowiedzi, musi wówczas oddać nagrodę przeciwnikom, może też stracić wszystkie zdobyte punkty. Opcja classic jest emocjonująca, nieprzewidywalna i bardzo lubiana przez uczniów.

 

 

Baamboozle na lekcji

Gry zamieszczone na platformie Baamboozle mogą zostać wykorzystane praktycznie na każdej lekcji. Na języku polskim aplikacja pomaga przyswajać poprzez zabawę zarówno treści literackie, jak i zagadnienia gramatyczne. Na zajęciach poświęconych literaturze przy pomocy Baamboozle dzieci weryfikują, czy przeczytały zadany tekst ze zrozumieniem, np. opowiadanie zamieszczone w podręczniku szkolnym, lekturę. Taka forma sprawdzenia znajomości treści zastępuje tradycyjną kartkówkę.

Aplikacja jest przydatna, gdy uczniowie przygotowują się do redagowania dłuższych wypowiedzi pisemnych, np. charakterystyki postaci. W czasie zabawy dzieci współpracują ze sobą, doskonalą umiejętność wyszukiwania potrzebnych informacji w tekście i odpowiadają na zadane pytanie pełnym zdaniem.  
Szkoła XXI wieku
powinna być atrakcyjna dla ucznia,
ma uczyć i jednocześnie bawić
 

Platforma znajduje także zastosowanie podczas zajęć poświęconych nauce o języku, ortografii i interpunkcji. W grze poświęconej nauce ortografii uczniowie wskazują, jakiej litery brakuje w podanym słowie, a następnie uzasadniają jego pisownię w odniesieniu do reguł ortograficznych. W tego typu zabawach wyraz może zostać połączony z rysunkiem/zdjęciem, co sprawi, że dzieci łatwiej zapamiętają jego zapis. Uczniowie w aplikacji uczą się także stosowania znaków interpunkcyjnych. Nauczyciel na monitorze interaktywnym wyświetla zdanie. Zadaniem ucznia jest wskazanie miejsc, w których należy postawić znaki interpunkcyjne.

W grudniu, gdy odbywały się Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Katarze, na stronie została odblokowana opcja premium: World Pup Soccer, która umożliwiła młodym kibicom piłki nożnej przeniesienie się na stadion piłkarski. Na tablicy pokazywały się pieski-piłkarze oraz piłka, którą trzeba było dotknąć, aby wyświetliło się pytanie. Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi istniała szansa na zdobycie punktów – goli dla swojego zespołu. Dzieci mogły w czasie lekcji kibicować ulubionemu zespołowi i przyswajać przy okazji treści z lekcji. Tego typu formy aktywności przypadły do gustu uczniom, szczególnie tym młodszym.

 

Powtórka z Baamboozle

Rywalizacja grupowa to tylko jedna z możliwości wykorzystania Baamboozle. Aplikacja jest także przydatnym narzędziem ułatwiającym przyswojenie wiedzy. Nauczyciel udostępnia grę uczniom, którzy, klikając w okienko: study, powtarzają treści omawiane na lekcji. Po wykonaniu zadań aplikacja podliczy liczbę prawidłowych/nieprawidłowych odpowiedzi, a uczeń od razu otrzyma informację zwrotną, co już umie i nad czym musi jeszcze popracować.

 

 

 
Gry zamieszczone na platformie Baamboozle mogą zostać wykorzystane praktycznie na każdej lekcji. 

Moja własna gra

Na stronie internetowej Bamboozle znajduje się bogaty zasób gier dydaktycznych. Jednak jeśli nauczyciel chce, po zarejestrowaniu się na www.baamboozle.com, może stworzyć własną grę – dodając pytania, zdjęcia, animacje itp. Uważam, że to bardzo dobra aplikacja, która spodoba się każdemu uczniowi – młodszemu i starszemu. Dzięki Baamboozle uczniowie będą zdobywali wiedzę i przy tym świetnie się bawili.

 

Magdalena Skiba
nauczycielka języka polskiego; pracuje w Szkole Podstawowej im. Powstańców Wielkopolskich w Pniewach